Założenia
Czym jest metoda Montessori?
Nasze placówki prowadzą nauczanie wg autorskiej koncepcji edukacji sformułowanej przez Marię Montessori. Pedagogika Montessori zakłada, że dziecko jest aktywną osobą, która przechodzi w ciągu swojego rozwoju przez szczególne okresy zainteresowań – swoiste fazy wrażliwe, w czasie których z łatwością uczy się i zdobywa nowe umiejętności. Do osiągnięcia optimum swoich możliwości potrzebuje przygotowanego otoczenia, w którym w bezpieczny i swobodny sposób mogłoby odkrywać rzeczywistość na miarę swojego wieku.
Dzieci chcą się uczyć
W każdym dziecku tkwi naturalny pęd do wiedzy. Dzieci kochają się uczyć! Staramy się podsycać tę naturalną potrzebę pomagając dziecku w rozwoju z wykorzystaniem sprawdzonych pomocy w przygotowanym otoczeniu. Dążymy do tego, by dziecko poprzez osiągnięcie stanu pogłębionej koncentracji uczyło się łatwo i bez wysiłku osiągając stan wewnętrznej harmonii i równowagi ze światem.
Współpraca w grupie
Dzieci w grupach są w różnym wieku. Starsze pomagają młodszym, dzięki czemu powtarzają sobie zdobyte umiejętności, uczą się zrozumiałego przekazywania swojej wiedzy, wzmacniają wiarę we własne możliwości (to co kiedyś było dla mnie trudne, teraz jest łatwe), łatwiej przestrzegają zasad widząc, że młodsi uczą się od nich. Unikamy rywalizacji i porównywania dzieci między sobą, dlatego do końca klasy trzeciej nie oceniamy dzieci w tradycyjny sposób, tylko robimy to przez oceny opisowe, które koncentrują się na podpowiedziach nauczyciela w oparciu o obserwację dziecka.
Indywidualne podejście
Ustalamy indywidualny poziom wymagań dla każdego dziecka, według którego realizowany jest program nauczania wyznaczony przez fazy wrażliwe i możliwości ucznia. Każdy uczeń szkoły pracuje w oparciu o indywidualne zadania wyznaczone do realizacji w danym tygodniu.
Rola nauczyciela
Montessori uważała, że tylko w pięknym i uporządkowanym otoczeniu dziecko odnajdzie potrzebną koncentrację. Wychowawca wnikliwie obserwując „podąża za dzieckiem”, ale go nie wyprzedza. Nauczyciela cechuje mądra miłość i szacunek dla dziecka, cierpliwość i opanowanie. Jego zadaniem jest bycie tłumaczem skomplikowanego świata. „Pomóż mi samemu to zrobić” jest podstawową maksymą we wzajemnych relacjach. Pięknie wyraził ją nauczyciel Montessori – Hans Elsner: „Szczebel po szczeblu dziecko kroczy swoją drogą. Swe kroki wyznacza ono samo, a my usuwamy kamienie spod jego nóg, tylko wtedy, gdy jest to konieczne”.
Samodzielność
Uczymy dzieci samodzielności i bieżącego monitorowania własnych postępów w nauce. Pod naszym wpływem dzieci przejmują odpowiedzialność za proces kształcenia osiągając stan wewnętrznej harmonii.
Nasze placówki
Prowadzimy kompleksowe nauczanie na wszystkich poziomach edukacyjnych.